VATA

Vata beheerst de elementen lucht en ruimte (ether). Het is de energie die zorgt voor alle bewegingen: ons zenuwstelsel, onze hartslag, onze gedachtestroom, kortom alle bewegingen in het lichaam en de geest. Mensen bij wie Vata overheerst zijn mager en snel, ze kunnen veel dingen tegelijk doen en hebben veel gedachten. In balans zijn ze creatief, levendig, enthousiast. Uit balans worden ze chaotisch, zorgelijk, depressief, slapen slecht en maken van alles een drama.

VATA-EIGENSCHAPPEN:

Geest creatief, amusant, snel, kan zich goed aanpassen.
Lichaam mager, spieren goed zichtbaar, lenig, kouwelijk (koude handen en voeten).
Geheugen neemt informatie snel op maar vergeet snel.
Huid droog, eczeem gevoelig, ruw, transpireert niet of weinig.
Haar droog.
Eetlust wisselend, vergeet soms te eten.
Temperament houdt van nieuwe uitdagingen, snel enthousiast, energie komt in vlagen, vriendelijk.
Routine heeft een hekel aan regelmaat, houdt van spontane dingen.
Lichaamsbeweging houdt van binnensporten, vechtsport, tai chi, yoga.
Conversatie houdt van praten.
Ziekte lage rugpijn, eczeem, astma, hoge bloeddruk.
Uit balans geeft zichzelf vaak de schuld, maakt zich zorgen, kan angstig worden, chaotisch.

Als Vata uit balans is, is er te veel wind in lichaam en geest. Deze wind kenmerkt zich door:
krampen, pijnen, tics, constipatie, droge huid, pijn in de onderrug, reuma, astma, slaapproblemen
veranderlijke stemmingen, wisselend energieniveau, onrust, verslavingen, zorgen en angst.


TIPS OM VATA IN BALANS TE BRENGEN

Breng regelmaat aan in uw leven: eet op vaste tijden, ga elke dag op dezelfde tijd naar bed
(liefst tussen 22.00 en 22.30 uur) en sta op dezelfde tijd op (liefst voor 07.00 uur).
Doe elke ochtend yoga-oefeningen, bijvoorbeeld de zonnegroet, en mediteer minstens 10 minuten.
Dit brengt de geest tot rust. Zorg voor voldoende warmte: kleedt u goed aan en zorg vooral in bed dat u het niet koud heeft. Kou vergroot uw onrust.
Eet warm en vloeibaar: pap, soep enz. Laat rauwkost staan. Eet regelmatig.
Zorg er voor dat de smaken zout, zoet (geen suiker) en zuur overheersen in uw maaltijden.
Praat minder (geen lange telefoongesprekken).
Probeer 1 ding tegelijk te doen en maak iets af, voordat u aan iets anders begint.
Gebruik ontspannende Vata-thee.
Masseer u dagelijks voor het douchen met warme Vata verlagende en aardende Ayurvedische sesamolie
Omring u zelf met ontspannende geuren als roos en lavendel.
Luister regelmatig naar ontspannende rustige muziek
Als u moeilijk kunt inslapen neem dan voor het slapen een beker warme melk met een beetje nootmuskaat. Neem op tijd rust!